• Przejdź do głównej nawigacji
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do głównego paska bocznego

Centrum Ekonomiczno-Administracyjne w Wojniczu

Centrum Ekonomiczno-Administracyjne w Wojniczu.

  • Aktualności
  • CEA
    • Przedmiot działalności
    • Struktura organizacyjna
    • Zarządzenia dyrektora
    • Przyjmowanie i załatwianie spraw
    • Statut
    • Ogłoszenia naboru na wolne stanowiska
    • Zamówienia publiczne
  • Referat Edukacji
    • Ewidencja szkół i placówek
    • Informacje o stanie realizacji zadań oświatowych
    • Dotacja oświatowa
    • Awans zawodowy
    • Dowóz uczniów niepełnosprawnych
    • Młodociani pracownicy
    • Stypendia
    • Projekty
    • Opieka nad dziećmi do lat 3
  • Jednostki obsługiwane
  • Kontakt
  • Pokaż pole wyszukiwania
Ukryj pole wyszukiwania
Strona główna/CEA/Statut

Statut

Statut Centrum Ekonomiczno-Administracyjnego w Wojniczu

Rozdział 1

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

  1. Centrum Ekonomiczno-Administracyjne w Wojniczu, zwane dalej „Centrum” jest jednostką organizacyjną Gminy Wojnicz nie posiadającą osobowości prawnej, działającą w szczególności na podstawie:
    1. ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym,
    2. ustawy z dnia z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych,
    3. ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości,
    4. ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych,
    5. niniejszego Statutu,
    6. innych aktów prawnych.
  2. Nadzór nad działalnością Centrum sprawuje Burmistrz.

§ 2

Celem powołania Centrum jest zapewnienie jednostkom obsługiwanym obsługi z zakresu rachunkowości, gospodarki finansowej, sprawozdawczości, spraw kadrowych, obsługi prawnej zapewnienia realizacji zadań własnych i zleconych z zakresu edukacji oraz zadań z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.

§ 3

Ilekroć w Statucie jest mowa o:

  1. Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Wojnicz,
  2. Jednostce obsługiwanej – należy przez to rozumieć jednostki, o których mowa w § 2 uchwały
    Nr XVIII/201/2016 Rady Miejskiej w Wojniczu z dnia 7 lipca 2016 roku wraz z jej zmianami oraz inne obsługiwane na mocy zawartych porozumień.
  3. Jednostce obsługującej lub Centrum – należy rozumieć przez to Centrum Ekonomiczno – Administracyjnego w Wojniczu.
  4. Placówce oświatowej – rozumie się przez to jednostki organizacyjne wymienione w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe, dla którego organem prowadzącym jest Gmina Wojnicz,
  5. Żłobku – należy przez to rozumieć formy organizacji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 wymienione w ustawie z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3,
  6. Kierowniku – należy przez to rozumieć dyrektora lub kierownika jednostki obsługiwanej,
  7. Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Centrum Ekonomiczno–Administracyjnego w Wojniczu,
  8. Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Wojnicza.

§ 4

Terenem działania Centrum Ekonomiczno-Administracyjnego w Wojniczu jest Gmina Wojnicz.

§ 5

  1. Siedziba Centrum Ekonomiczno-Administracyjnego w Wojniczu mieści się w Wojniczu przy ul. Rynek 30.
  2. Centrum Ekonomiczno-Administracyjnego w Wojniczu może używać nazwy skróconej „CEA w Wojniczu”.
  3. Centrum używa pieczęci podłużnej o treści:

Centrum Ekonomiczno-Administracyjne w Wojniczu

ul. Rynek 30,32-830 Wojnicz

NIP: 8733261137, REGON: 365999268

Rozdział  2

PRZEDMIOT DZIAŁANIA

§ 6

  1. Przedmiotem działania Centrum jest:
    1. prowadzenie nadzoru i obsługi z zakresu rachunkowości, gospodarki finansowej, sprawozdawczości, spraw kadrowych, obsługi prawnej,
    2. zapewnienie realizacji zadań własnych i zleconych z zakresu edukacji ,
    3. zapewnienie realizacji zadań z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
  2. Do zadań Centrum, należy w szczególności:
    1. prowadzenie obsługi finansowej jednostek obsługiwanych w zakresie:
      1. współpraca z kierownikami jednostek obsługiwanych w zakresie przygotowania projektu planu finansowego jednostki oraz przygotowywanie projektów zmian w planach finansowych,
      2. w określonych sytuacjach współpraca z kierownikami jednostek obsługiwanych w zakresie przygotowania planu finansowego dochodów własnych i wydatków nimi finansowanych wraz z projektami zmian tych planów,
      3. wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
      4. prowadzenie sprawozdawczości budżetowej, finansowej, innych wymaganych przepisami prawa jednostek obsługiwanych oraz przekazywanie sprawozdań odpowiednim jednostkom i organom,
      5. zapewnienie prawidłowej realizacji dochodów i wydatków jednostek obsługiwanych, w tym pełne
        i terminowe egzekwowanie należności oraz terminowe dokonywanie płatności zobowiązań,
      6. prowadzenie obsługi płacowej,
      7. ewidencjonowanie danych o wynagrodzeniach,
      8. prowadzenie obsługi finansowo-księgowej zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jednostek obsługiwanych,
      9. dokonywanie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędem Skarbowym,
      10. prowadzenie rejestrów cząstkowych, ewidencji zakupu i sprzedaży oraz sporządzanie deklaracji cząstkowych podatku od towarów i usług,
      11. współpraca z kierownikami jednostek obsługiwanych w zakresie sporządzania sprawozdań rzeczowo – finansowych i statystycznych,
      12. dokonywanie wstępnej akceptacji dokumentów księgowych pod względem zgodności z przepisami ustawy o finansach publicznych,
    2. prowadzenie obsługi rachunkowej jednostek obsługiwanych w zakresie:
      1. opracowywanie i określanie zasad (polityk) rachunkowości jednostek obsługiwanych,
      2. prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
      3. prowadzenie dokumentacji w zakresie ewidencji księgowej składników majątkowych stanowiących mienie jednostek obsługiwanych,
      4. przeprowadzanie i rozliczanie inwentaryzacji składników majątkowych jednostek obsługiwanych,
    3. prowadzenie obsługi kadrowej, administracyjno-organizacyjnej jednostek obsługiwanych poprzez prowadzenie akt osobowych (teczek) pracowników, kierowników jednostek obsługiwanych oraz zasobów archiwalnych, w tym dokumentacji przejętej po zlikwidowanych placówkach oświatowych, innych jednostkach organizacyjnych Gminy oraz akt osobowych byłych pracowników,
    4. zapewnienie obsługi finansowej, kadrowej, płacowej, administracyjnej, organizacyjnej, prawnej oraz z zakresu rachunkowości Centrum,
    5. prowadzenie spraw z zakresu zamówień publicznych Centrum,
    6. wykonywanie innych zadań w zakresie spraw zleconych przez Burmistrza.
  3. Do zadań Centrum również należy zapewnienie realizacji zadań własnych oraz zadań zleconych z obszaru edukacji  w zakresie:
    1. inicjowanie, przedkładanie propozycji, organizowanie i koordynacja realizacji zadań i kompetencji należących do organu prowadzącego szkoły, w tym realizacja zadań dotyczących warunków działania szkół i ich finansowania, przygotowywanie dla organu prowadzącego projektów aktów prawnych i innych obowiązujących dokumentów oraz zapewnienie realizacji wynikających z nich postanowień, w szczególności w zakresie:
      1. zakładania, przekształcania i likwidowania szkół i zespołów szkół, z zachowaniem wymogów i terminów określonych ustawą o systemie oświaty w sprawach likwidacji lub przekształcenia szkoły, tworzenia szkół filialnych, a także łączenie szkół różnych typów w zespół,
      2. wyrażania zgody na założenie szkoły lub placówki publicznej przez inne podmioty niż Gmina, oraz prowadzenie rejestru zezwoleń na prowadzenie szkoły publicznej przez inną niż Gmina osobę prawną lub osobę fizyczną,
      3. przekazywania bądź przejmowania do prowadzenia szkół i placówek na podstawie stosownych porozumień,
      4. ustalania sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę, a także określanie granic ich obwodów,
      5. prowadzenie ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych działających na terenie Gminy Wojnicz,
      6. wydawania aktu założycielskiego oraz nadawania szkole pierwszego statutu,
      7. zadań dotyczących awansu zawodowego nauczycieli,
      8. zapewnienia dzieciom w wieku 6 lat rocznego przygotowania przedszkolnego,
      9. kontroli spełniania realizacji obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki przez młodzież,
      10. koordynacji w zakresie indywidualnego nauczania,
      11. opiniowania projektów organizacyjnych jednostek oświaty,
      12. obsady i powierzania stanowiska dyrektora placówek oświatowych oraz odwoływania z tego stanowiska,
      13. prowadzenia spraw dotyczących doskonalenia zawodowego nauczycieli,
      14. obsługa i nadzór nad realizacją zadań w zakresie pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym dla uczniów,
      15. obsługa i nadzór nad realizacją zadań w zakresie pomocy materialnej o charakterze socjalnych dla uczniów,
      16. obsługa gminnych programów stypendialnych w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży oraz wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży,
      17. indywidualnych spraw z zakresu refinansowania kosztów kształcenia pracowników młodocianych,
      18. prowadzenia spraw dotyczących nagradzania i odznaczania nauczycieli, dodatki motywacyjne i funkcyjne,
      19. organizacji na poziomie gminnym uczniowskich konkursów, turniejów i olimpiad.
      20. nadzorowania przestrzegania przepisów dotyczących organizacji pracy szkół,
      21. określania zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, udzielania i rozmiaru zniżek w obowiązkowym wymiarze zajęć, zwalniania od obowiązku realizacji zajęć i innych zasad w tym zakresie określonych w ustawie Karta Nauczyciela,
      22. przygotowywanie i opracowywanie danych do sprawozdania o średniorocznym wynagrodzeniu nauczycieli w zakresie wypłaconych kwot wynagrodzeń,
      23. prowadzenie obsługi finansowo-księgowej funduszu nagród dla nauczycieli oraz funduszu przeznaczonego na dodatki motywacyjne dla nauczycieli,
      24. rozliczanie i obsługa kosztów wychowania przedszkolnego dzieci zamieszkałych poza Gminą Wojnicz i naliczanie dochodów Gminy z tytułu uczęszczania dzieci zamieszkałych poza Gminą Wojnicz do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych na terenie Gminy Wojnicz.
    2. weryfikacja projektów arkuszy organizacyjnych placówek oświatowych pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa przed zatwierdzeniem przez organ prowadzący,
    3. organizowania dowozu uczniów do placówek oświatowych, w tym uczniów niepełnosprawnych do szkół,
    4. przygotowanie planu oraz podział przydzielonej subwencji oświatowej,
    5. nadzór nad prawidłowym zagospodarowaniem subwencji oświatowej i przygotowywanie wniosków o zwiększenie subwencji,
    6. ustalanie wysokości i rozliczanie dotacji dla szkół prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne oraz przeprowadzanie w tych jednostkach okresowych kontroli wykorzystania udzielonej przez Gminę dotacji,
    7. zapewnienie prowadzenia i aktualizacja bazy danych oświatowych obejmująca zbiory danych oraz sprawdzanie kompletności, poprawności i zgodności ze stanem faktycznym danych gromadzonych w bazach danych oświatowych, o których mowa w ustawie o systemie informacji oświatowej,
    8. prowadzenie i koordynowanie działań w zakresie dotyczącym systemu informacji oświatowej,
    9. koordynowanie i nadzorowanie przebiegu rekrutacji dzieci do placówek oświatowych,
    10. zapewnienie warunków działania placówek oświatowych, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
    11. prowadzenie spraw związanych z udzieleniem dotacji celowej na wyposażenie placówek w podręczniki, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe,
    12. rozpatrywanie wniosków o nadanie imienia gminnym szkołom i placówkom oświatowym,
    13. współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie oświaty i wychowania,
    14. współpraca ze szkołami w zakresie pozyskiwania środków pomocowych na realizację zadań pozainwestycyjnych,
    15. współdziałanie w sprawach związanych z wychowaniem i profilaktyką zagrożeń dzieci  i młodzieży,
    16. wykonywanie działań z zakresu edukacji ekologicznej dzieci i młodzieży,
    17. koordynowanie realizacji zadań Strategii Rozwoju Gminy dotyczących oświaty i realizacji planów operacyjnych w oświacie na poszczególne lata,
    18. pozyskiwanie środków pomocowych budżetowych i pozabudżetowych na realizację zadań pozainwestycyjnych,
    19. wykonywanie innych zadań ujętych w prawie oświatowym i Karcie Nauczyciela, w tym także w zakresie współpracy i współdziałania z organami nadzoru pedagogicznego oraz uzyskania odpowiednich opinii i uzgodnień w sprawach określonych w obowiązujących przepisach prawa ,
    20. wykonywanie prac związanych z przygotowaniem projektu budżetu Gminy w zakresie oświaty, nadzorem nad wykonywaniem budżetu przez szkoły i placówki oświatowe,
    21. nadzór nad przygotowywaniem materiałów niezbędnych do dokonania zmian w uchwale budżetowej Gminy oraz projektów planów finansowych szkół i placówek oświatowych,
    22. opracowywanie dla Rady Miejskiej w Wojniczu corocznej informacji o stanie realizacji zadań oświatowych,
    23. prowadzenie bieżącej analizy poziomu wydatków i dochodów w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę,
    24. nadzór nad przygotowywaniem materiałów opisowych w zakresie oświaty do projektów uchwał budżetowych, informacji i sprawozdań z wykonania budżetu.
  4. Ponadto do Centrum należy wykonywanie zadań zleconych przez Burmistrza w obszarze zapewnienia realizacji zadań z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 polegających na:
    1. prowadzeniu rejestru żłobków i klubów dziecięcych oraz wykazu dziennych opiekunów,
    2. nadzór nad podmiotami realizującymi opiekę nad dziećmi do lat 3 w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki,
    3. sporządzaniu sprawozdań z zakresu opieki nad dziećmi do lat 3 zgodnie z odrębnymi przepisami prawa.

Rozdział 3

ZARZĄDZANIE CENTRUM EKONOMICZNO-ADMINISTRACYJNYM W WOJNICZU

§ 7

  1. Działalnością Centrum kieruje jednoosobowo Dyrektor. Pracodawcą Dyrektora jest Centrum.
  2. Czynności z zakresu prawa pracy wobec Dyrektora wykonuje Burmistrz.
  3. Dyrektor kieruje pracą Centrum i reprezentuje go na zewnątrz w oparciu o umocowania określone w niniejszym Statucie, pełnomocnictwie oraz w upoważnieniu Burmistrza.

§ 8

Szczegółową organizację wewnętrzną, tryb pracy oraz zasady funkcjonowania Centrum określa regulamin organizacyjny ustalony przez Dyrektora.

§ 9

  1. Dyrektor wykonuje w stosunku do pracowników Centrum czynności z zakresu prawa pracy.
  2. Dyrektor zatrudnia głównego księgowego Centrum, który pełni jednocześnie funkcję głównego księgowego jednostek obsługiwanych w rozumieniu odrębnych przepisów prawa.
  3. Dyrektor określa głównemu księgowemu Centrum zakres czynności, upoważnień i odpowiedzialności
    w stosunku do obsługi finansowej jednostki, wynikające z ustawy o finansach publicznych, ustawy
    o rachunkowości oraz powierzonych przez kierowników jednostek obsługiwanych.
  4. Dyrektor odpowiada za prawidłową organizację oraz terminową i zgodną z obowiązującym prawem realizację zadań określonych w § 6 niniejszego Statutu.
  5. Do kompetencji Dyrektora Centrum, w zakresie zarządzania własną jednostką, należy:
    1. wydawanie zarządzeń wewnętrznych w sprawach administracyjnych, pracowniczych i finansowych,
    2. podejmowanie decyzji w sprawach z zakresu prawa pracy,
    3. zatwierdzanie planu finansowego Centrum,
    4. dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Centrum,
    5. prawidłowe zorganizowanie i prowadzenie obsługi finansowej, rachunkowej, sprawozdawczej, kadrowej  administracyjnej i prawnej.
    6. opracowywanie dla Rady Miejskiej w Wojniczu sprawozdań i informacji z działalności statutowej Centrum,
    7. gospodarowanie wydzielonym majątkiem komunalnym,
    8. ustalanie wewnętrznej organizacji pracy Centrum, a zwłaszcza określanie obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników zatrudnionych w Centrum,
    9. zapewnianie właściwej organizacji pracy jednostki obsługującej,
    10. zapewnianie pracownikom Centrum bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
    11. organizacja i prowadzenie składnicy akt Centrum,
    12. realizacja innych obowiązków wynikających z przepisów szczególnych.

§ 10

Do pracowników Centrum stosuje się przepisy ustawy o pracownikach samorządowych oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

Rozdział 4

MAJĄTEK I FINANSE CENTRUM EKONOMICZNO-ADMINISTRACYJNEGO W WOJNICZU

§ 11

  1. Centrum jest jednostką budżetową.
  2. Centrum prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w ustawie o finansach publicznych.
  3. Centrum prowadzi działalność na podstawie rocznego planu finansowego opracowanego na podstawie odrębnych przepisów prawa.
  4. Centrum posiada odrębny rachunek bankowy.

§ 12

  1. Księgi rachunkowe, roczne sprawozdania finansowe i sprawozdawczość budżetowa prowadzone są zgodnie z ustawą o finansach publicznych i przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie, a w sprawach w nich nieuregulowanych, w oparciu o przepisy ustawy o rachunkowości.
  2. Dyrektor odpowiada za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości oraz za całość gospodarki finansowej, w tym za wykonywanie określonych ustawą o finansach publicznych obowiązków w zakresie kontroli zarządczej.
  3. Dyrektor wykonuje zadania, o których mowa w ust. 1 przy pomocy głównego księgowego Centrum.
  4. Oświadczenia woli w sprawach majątkowych Dyrektor składa jednoosobowo, w ramach umocowania
    w pełnomocnictwie udzielonym przez Burmistrza Wojnicza.
  5. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebny jest podpis (kontrasygnata) głównego księgowego Centrum.

Rozdział  5

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 13

  1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie zastosowanie mają odpowiednie przepisy powszechnie obowiązującego prawa.
  2. Zmiany w niniejszym Statucie mogą być dokonywane w trybie właściwym do jego uchwalenia.

Pierwszy Sidebar

  • CEA
    • Przedmiot działalności
    • Struktura organizacyjna
    • Zarządzenia dyrektora
    • Przyjmowanie i załatwianie spraw
    • Statut
    • Ogłoszenia naboru na wolne stanowiska
    • Zamówienia publiczne

Przydatne linki

logo Gminy i Miasta Wojnicz
logo Kuratorium Oświaty w Krakowie
logo Ministerstwa Edukacji Narodowej
logo Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej

Stopka

Centrum Administracyjno-Ekonomiczne w Wojniczu

Rynek 30
32-830 Wojnicz

tel. 14 6790-323 (księgowość, kadry i płace)

tel. 14 6501-382 (referat edukacji)

e-mail: cea@wojnicz.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 · Centrum Administracyjno-Ekonomiczne w Wojniczu · Zaloguj się

Godziny urzędowania

Poniedziałek – piątek: 7.30 – 15.30

Biuletyn Informacji Publicznej
Skrzynka podawcza ePUAP
  • Mapa strony
  • Polityka Prywatności RODO oraz Cookies
  • Deklaracja dostępności
RODO: W związku z rozpoczęciem obowiązywania przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE ogólne rozporządzenie o ochronie danych, informujemy, że od dnia 25 maja 2018 r. na naszym portalu obowiązuje zaktualizowana Polityka Prywatności. COOKIES: Nasz Portal wykorzystuje pliki cookies w celu dostosowania portalu do potrzeb użytkownika. Więcej informacji o RODO oraz cookies wykorzystywanych na Portalu znajdziesz klikając w poniższy przycisk.ZgodaPolityka prywatności