Statut Centrum Ekonomiczno-Administracyjnego w Wojniczu
Rozdział 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Centrum Ekonomiczno-Administracyjne w Wojniczu, zwane dalej „Centrum” jest jednostką organizacyjną Gminy Wojnicz nie posiadającą osobowości prawnej, działającą w szczególności na podstawie:
- ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym,
- ustawy z dnia z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych,
- ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości,
- ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych,
- niniejszego Statutu,
- innych aktów prawnych.
- Nadzór nad działalnością Centrum sprawuje Burmistrz.
§ 2
Celem powołania Centrum jest zapewnienie jednostkom obsługiwanym obsługi z zakresu rachunkowości, gospodarki finansowej, sprawozdawczości, spraw kadrowych, obsługi prawnej zapewnienia realizacji zadań własnych i zleconych z zakresu edukacji oraz zadań z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
§ 3
Ilekroć w Statucie jest mowa o:
- Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Wojnicz,
- Jednostce obsługiwanej – należy przez to rozumieć jednostki, o których mowa w § 2 uchwały
Nr XVIII/201/2016 Rady Miejskiej w Wojniczu z dnia 7 lipca 2016 roku wraz z jej zmianami oraz inne obsługiwane na mocy zawartych porozumień. - Jednostce obsługującej lub Centrum – należy rozumieć przez to Centrum Ekonomiczno – Administracyjnego w Wojniczu.
- Placówce oświatowej – rozumie się przez to jednostki organizacyjne wymienione w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe, dla którego organem prowadzącym jest Gmina Wojnicz,
- Żłobku – należy przez to rozumieć formy organizacji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 wymienione w ustawie z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3,
- Kierowniku – należy przez to rozumieć dyrektora lub kierownika jednostki obsługiwanej,
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Centrum Ekonomiczno–Administracyjnego w Wojniczu,
- Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Wojnicza.
§ 4
Terenem działania Centrum Ekonomiczno-Administracyjnego w Wojniczu jest Gmina Wojnicz.
§ 5
- Siedziba Centrum Ekonomiczno-Administracyjnego w Wojniczu mieści się w Wojniczu przy ul. Rynek 30.
- Centrum Ekonomiczno-Administracyjnego w Wojniczu może używać nazwy skróconej „CEA w Wojniczu”.
- Centrum używa pieczęci podłużnej o treści:
Centrum Ekonomiczno-Administracyjne w Wojniczu
ul. Rynek 30,32-830 Wojnicz
NIP: 8733261137, REGON: 365999268
Rozdział 2
PRZEDMIOT DZIAŁANIA
§ 6
- Przedmiotem działania Centrum jest:
- prowadzenie nadzoru i obsługi z zakresu rachunkowości, gospodarki finansowej, sprawozdawczości, spraw kadrowych, obsługi prawnej,
- zapewnienie realizacji zadań własnych i zleconych z zakresu edukacji ,
- zapewnienie realizacji zadań z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
- Do zadań Centrum, należy w szczególności:
- prowadzenie obsługi finansowej jednostek obsługiwanych w zakresie:
- współpraca z kierownikami jednostek obsługiwanych w zakresie przygotowania projektu planu finansowego jednostki oraz przygotowywanie projektów zmian w planach finansowych,
- w określonych sytuacjach współpraca z kierownikami jednostek obsługiwanych w zakresie przygotowania planu finansowego dochodów własnych i wydatków nimi finansowanych wraz z projektami zmian tych planów,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
- prowadzenie sprawozdawczości budżetowej, finansowej, innych wymaganych przepisami prawa jednostek obsługiwanych oraz przekazywanie sprawozdań odpowiednim jednostkom i organom,
- zapewnienie prawidłowej realizacji dochodów i wydatków jednostek obsługiwanych, w tym pełne
i terminowe egzekwowanie należności oraz terminowe dokonywanie płatności zobowiązań, - prowadzenie obsługi płacowej,
- ewidencjonowanie danych o wynagrodzeniach,
- prowadzenie obsługi finansowo-księgowej zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jednostek obsługiwanych,
- dokonywanie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędem Skarbowym,
- prowadzenie rejestrów cząstkowych, ewidencji zakupu i sprzedaży oraz sporządzanie deklaracji cząstkowych podatku od towarów i usług,
- współpraca z kierownikami jednostek obsługiwanych w zakresie sporządzania sprawozdań rzeczowo – finansowych i statystycznych,
- dokonywanie wstępnej akceptacji dokumentów księgowych pod względem zgodności z przepisami ustawy o finansach publicznych,
- prowadzenie obsługi rachunkowej jednostek obsługiwanych w zakresie:
- opracowywanie i określanie zasad (polityk) rachunkowości jednostek obsługiwanych,
- prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- prowadzenie dokumentacji w zakresie ewidencji księgowej składników majątkowych stanowiących mienie jednostek obsługiwanych,
- przeprowadzanie i rozliczanie inwentaryzacji składników majątkowych jednostek obsługiwanych,
- prowadzenie obsługi kadrowej, administracyjno-organizacyjnej jednostek obsługiwanych poprzez prowadzenie akt osobowych (teczek) pracowników, kierowników jednostek obsługiwanych oraz zasobów archiwalnych, w tym dokumentacji przejętej po zlikwidowanych placówkach oświatowych, innych jednostkach organizacyjnych Gminy oraz akt osobowych byłych pracowników,
- zapewnienie obsługi finansowej, kadrowej, płacowej, administracyjnej, organizacyjnej, prawnej oraz z zakresu rachunkowości Centrum,
- prowadzenie spraw z zakresu zamówień publicznych Centrum,
- wykonywanie innych zadań w zakresie spraw zleconych przez Burmistrza.
- prowadzenie obsługi finansowej jednostek obsługiwanych w zakresie:
- Do zadań Centrum również należy zapewnienie realizacji zadań własnych oraz zadań zleconych z obszaru edukacji w zakresie:
- inicjowanie, przedkładanie propozycji, organizowanie i koordynacja realizacji zadań i kompetencji należących do organu prowadzącego szkoły, w tym realizacja zadań dotyczących warunków działania szkół i ich finansowania, przygotowywanie dla organu prowadzącego projektów aktów prawnych i innych obowiązujących dokumentów oraz zapewnienie realizacji wynikających z nich postanowień, w szczególności w zakresie:
- zakładania, przekształcania i likwidowania szkół i zespołów szkół, z zachowaniem wymogów i terminów określonych ustawą o systemie oświaty w sprawach likwidacji lub przekształcenia szkoły, tworzenia szkół filialnych, a także łączenie szkół różnych typów w zespół,
- wyrażania zgody na założenie szkoły lub placówki publicznej przez inne podmioty niż Gmina, oraz prowadzenie rejestru zezwoleń na prowadzenie szkoły publicznej przez inną niż Gmina osobę prawną lub osobę fizyczną,
- przekazywania bądź przejmowania do prowadzenia szkół i placówek na podstawie stosownych porozumień,
- ustalania sieci publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę, a także określanie granic ich obwodów,
- prowadzenie ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych działających na terenie Gminy Wojnicz,
- wydawania aktu założycielskiego oraz nadawania szkole pierwszego statutu,
- zadań dotyczących awansu zawodowego nauczycieli,
- zapewnienia dzieciom w wieku 6 lat rocznego przygotowania przedszkolnego,
- kontroli spełniania realizacji obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki przez młodzież,
- koordynacji w zakresie indywidualnego nauczania,
- opiniowania projektów organizacyjnych jednostek oświaty,
- obsady i powierzania stanowiska dyrektora placówek oświatowych oraz odwoływania z tego stanowiska,
- prowadzenia spraw dotyczących doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- obsługa i nadzór nad realizacją zadań w zakresie pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym dla uczniów,
- obsługa i nadzór nad realizacją zadań w zakresie pomocy materialnej o charakterze socjalnych dla uczniów,
- obsługa gminnych programów stypendialnych w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży oraz wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży,
- indywidualnych spraw z zakresu refinansowania kosztów kształcenia pracowników młodocianych,
- prowadzenia spraw dotyczących nagradzania i odznaczania nauczycieli, dodatki motywacyjne i funkcyjne,
- organizacji na poziomie gminnym uczniowskich konkursów, turniejów i olimpiad.
- nadzorowania przestrzegania przepisów dotyczących organizacji pracy szkół,
- określania zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, udzielania i rozmiaru zniżek w obowiązkowym wymiarze zajęć, zwalniania od obowiązku realizacji zajęć i innych zasad w tym zakresie określonych w ustawie Karta Nauczyciela,
- przygotowywanie i opracowywanie danych do sprawozdania o średniorocznym wynagrodzeniu nauczycieli w zakresie wypłaconych kwot wynagrodzeń,
- prowadzenie obsługi finansowo-księgowej funduszu nagród dla nauczycieli oraz funduszu przeznaczonego na dodatki motywacyjne dla nauczycieli,
- rozliczanie i obsługa kosztów wychowania przedszkolnego dzieci zamieszkałych poza Gminą Wojnicz i naliczanie dochodów Gminy z tytułu uczęszczania dzieci zamieszkałych poza Gminą Wojnicz do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych na terenie Gminy Wojnicz.
- weryfikacja projektów arkuszy organizacyjnych placówek oświatowych pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa przed zatwierdzeniem przez organ prowadzący,
- organizowania dowozu uczniów do placówek oświatowych, w tym uczniów niepełnosprawnych do szkół,
- przygotowanie planu oraz podział przydzielonej subwencji oświatowej,
- nadzór nad prawidłowym zagospodarowaniem subwencji oświatowej i przygotowywanie wniosków o zwiększenie subwencji,
- ustalanie wysokości i rozliczanie dotacji dla szkół prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne oraz przeprowadzanie w tych jednostkach okresowych kontroli wykorzystania udzielonej przez Gminę dotacji,
- zapewnienie prowadzenia i aktualizacja bazy danych oświatowych obejmująca zbiory danych oraz sprawdzanie kompletności, poprawności i zgodności ze stanem faktycznym danych gromadzonych w bazach danych oświatowych, o których mowa w ustawie o systemie informacji oświatowej,
- prowadzenie i koordynowanie działań w zakresie dotyczącym systemu informacji oświatowej,
- koordynowanie i nadzorowanie przebiegu rekrutacji dzieci do placówek oświatowych,
- zapewnienie warunków działania placówek oświatowych, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
- prowadzenie spraw związanych z udzieleniem dotacji celowej na wyposażenie placówek w podręczniki, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe,
- rozpatrywanie wniosków o nadanie imienia gminnym szkołom i placówkom oświatowym,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie oświaty i wychowania,
- współpraca ze szkołami w zakresie pozyskiwania środków pomocowych na realizację zadań pozainwestycyjnych,
- współdziałanie w sprawach związanych z wychowaniem i profilaktyką zagrożeń dzieci i młodzieży,
- wykonywanie działań z zakresu edukacji ekologicznej dzieci i młodzieży,
- koordynowanie realizacji zadań Strategii Rozwoju Gminy dotyczących oświaty i realizacji planów operacyjnych w oświacie na poszczególne lata,
- pozyskiwanie środków pomocowych budżetowych i pozabudżetowych na realizację zadań pozainwestycyjnych,
- wykonywanie innych zadań ujętych w prawie oświatowym i Karcie Nauczyciela, w tym także w zakresie współpracy i współdziałania z organami nadzoru pedagogicznego oraz uzyskania odpowiednich opinii i uzgodnień w sprawach określonych w obowiązujących przepisach prawa ,
- wykonywanie prac związanych z przygotowaniem projektu budżetu Gminy w zakresie oświaty, nadzorem nad wykonywaniem budżetu przez szkoły i placówki oświatowe,
- nadzór nad przygotowywaniem materiałów niezbędnych do dokonania zmian w uchwale budżetowej Gminy oraz projektów planów finansowych szkół i placówek oświatowych,
- opracowywanie dla Rady Miejskiej w Wojniczu corocznej informacji o stanie realizacji zadań oświatowych,
- prowadzenie bieżącej analizy poziomu wydatków i dochodów w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę,
- nadzór nad przygotowywaniem materiałów opisowych w zakresie oświaty do projektów uchwał budżetowych, informacji i sprawozdań z wykonania budżetu.
- inicjowanie, przedkładanie propozycji, organizowanie i koordynacja realizacji zadań i kompetencji należących do organu prowadzącego szkoły, w tym realizacja zadań dotyczących warunków działania szkół i ich finansowania, przygotowywanie dla organu prowadzącego projektów aktów prawnych i innych obowiązujących dokumentów oraz zapewnienie realizacji wynikających z nich postanowień, w szczególności w zakresie:
- Ponadto do Centrum należy wykonywanie zadań zleconych przez Burmistrza w obszarze zapewnienia realizacji zadań z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 polegających na:
- prowadzeniu rejestru żłobków i klubów dziecięcych oraz wykazu dziennych opiekunów,
- nadzór nad podmiotami realizującymi opiekę nad dziećmi do lat 3 w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki,
- sporządzaniu sprawozdań z zakresu opieki nad dziećmi do lat 3 zgodnie z odrębnymi przepisami prawa.
Rozdział 3
ZARZĄDZANIE CENTRUM EKONOMICZNO-ADMINISTRACYJNYM W WOJNICZU
§ 7
- Działalnością Centrum kieruje jednoosobowo Dyrektor. Pracodawcą Dyrektora jest Centrum.
- Czynności z zakresu prawa pracy wobec Dyrektora wykonuje Burmistrz.
- Dyrektor kieruje pracą Centrum i reprezentuje go na zewnątrz w oparciu o umocowania określone w niniejszym Statucie, pełnomocnictwie oraz w upoważnieniu Burmistrza.
§ 8
Szczegółową organizację wewnętrzną, tryb pracy oraz zasady funkcjonowania Centrum określa regulamin organizacyjny ustalony przez Dyrektora.
§ 9
- Dyrektor wykonuje w stosunku do pracowników Centrum czynności z zakresu prawa pracy.
- Dyrektor zatrudnia głównego księgowego Centrum, który pełni jednocześnie funkcję głównego księgowego jednostek obsługiwanych w rozumieniu odrębnych przepisów prawa.
- Dyrektor określa głównemu księgowemu Centrum zakres czynności, upoważnień i odpowiedzialności
w stosunku do obsługi finansowej jednostki, wynikające z ustawy o finansach publicznych, ustawy
o rachunkowości oraz powierzonych przez kierowników jednostek obsługiwanych. - Dyrektor odpowiada za prawidłową organizację oraz terminową i zgodną z obowiązującym prawem realizację zadań określonych w § 6 niniejszego Statutu.
- Do kompetencji Dyrektora Centrum, w zakresie zarządzania własną jednostką, należy:
- wydawanie zarządzeń wewnętrznych w sprawach administracyjnych, pracowniczych i finansowych,
- podejmowanie decyzji w sprawach z zakresu prawa pracy,
- zatwierdzanie planu finansowego Centrum,
- dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym Centrum,
- prawidłowe zorganizowanie i prowadzenie obsługi finansowej, rachunkowej, sprawozdawczej, kadrowej administracyjnej i prawnej.
- opracowywanie dla Rady Miejskiej w Wojniczu sprawozdań i informacji z działalności statutowej Centrum,
- gospodarowanie wydzielonym majątkiem komunalnym,
- ustalanie wewnętrznej organizacji pracy Centrum, a zwłaszcza określanie obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników zatrudnionych w Centrum,
- zapewnianie właściwej organizacji pracy jednostki obsługującej,
- zapewnianie pracownikom Centrum bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
- organizacja i prowadzenie składnicy akt Centrum,
- realizacja innych obowiązków wynikających z przepisów szczególnych.
§ 10
Do pracowników Centrum stosuje się przepisy ustawy o pracownikach samorządowych oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
Rozdział 4
MAJĄTEK I FINANSE CENTRUM EKONOMICZNO-ADMINISTRACYJNEGO W WOJNICZU
§ 11
- Centrum jest jednostką budżetową.
- Centrum prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w ustawie o finansach publicznych.
- Centrum prowadzi działalność na podstawie rocznego planu finansowego opracowanego na podstawie odrębnych przepisów prawa.
- Centrum posiada odrębny rachunek bankowy.
§ 12
- Księgi rachunkowe, roczne sprawozdania finansowe i sprawozdawczość budżetowa prowadzone są zgodnie z ustawą o finansach publicznych i przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie, a w sprawach w nich nieuregulowanych, w oparciu o przepisy ustawy o rachunkowości.
- Dyrektor odpowiada za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości oraz za całość gospodarki finansowej, w tym za wykonywanie określonych ustawą o finansach publicznych obowiązków w zakresie kontroli zarządczej.
- Dyrektor wykonuje zadania, o których mowa w ust. 1 przy pomocy głównego księgowego Centrum.
- Oświadczenia woli w sprawach majątkowych Dyrektor składa jednoosobowo, w ramach umocowania
w pełnomocnictwie udzielonym przez Burmistrza Wojnicza. - Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebny jest podpis (kontrasygnata) głównego księgowego Centrum.
Rozdział 5
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 13
- W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie zastosowanie mają odpowiednie przepisy powszechnie obowiązującego prawa.
- Zmiany w niniejszym Statucie mogą być dokonywane w trybie właściwym do jego uchwalenia.